Shutterstock 275407718 1000 500

Tre tips för att hjälpa barn med deras självmedkänsla

18 juni 2016 | Av Growingminds

Forskningen pekar på att hur våra barn lyckas hantera sina inre dialoger är avgörande för hur de mår och tar sig an vardagens alla utmaningar. Man har kunnat visa att när barn känner sig stressade så domineras deras inre dialog av en hård kritisk röst. När de ska svara på frågor i skolan, passa in bland kompisar eller titta sig i spegeln hör de en röst som viskar: “Du kommer aldrig klara det!” eller “Ingen vill vara med dig!”. 


Att ständigt gå omkring med en inre kritisk röst i huvudet tär på krafterna. Att utsättas för elaka och hårda ord aktiverar våra barns känslomässiga krissystem. Våra ungar blir stressade och små problem blir stora. Men värst av allt. Den där inre mobbaren får våra ungar att känna sig väldigt ensamma.

Det låter helt galet. En ström av elaka kommentarer när du som mest behöver någon som stöttar och hjälper. Som tur är behöver det inte vara så. Vi vuxna kan ge våra barn strategier för att bemöta den där inre kritiska rösten. Nedan tre tips och enkla verktyg som vi prova att använda redan idag.

/system/media_objects/images/030/f83/d8-/original/ruta_pdfer_sjalvmedkansla.jpg?1466083043

1. Vi kan hjälpa våra barn att känna igen de där rösterna inne i huvudet. I bilen eller i tvättstugan kan vi helt enkelt fråga ”Vad säger du till dig själv just nu?”.

2. Vid middagsbordet kan vi prata om “3 bra saker jag sagt till mig själv idag”. Då får vi tillfälle att prata om vad bra kompisar säger. Som att en schysst vän aldrig skulle ljuga dig rakt upp i ansiktet. De säger inte att du har den mest perfekta kroppen eller är smartast på skolan. Istället säger de att det är helt okej att ha taskiga dagar och att vi alla känner oss en aning misslyckade ibland.
- PDF för utskrift att använda tillsammans med ditt barn!

3.  Vi vuxna kan hjälpa våra barn att träna på att använda ett mer omhändertagande språk i sina inre dialoger. Ett språk som känns äkta och omtänksamt. Vi kan träna tillsammans genom att skriva ned fraser som våra barn säga till sig själva i svåra situationer. T.ex. med hjälp av PDF-en ”10 saker jag kan säga…”. Undvik självförhärligande fraser som “Jag är fantastisk!“. Försök att istället använda ett mer omhändertagande språk som Det är okej, alla misslyckas ibland…“.
​- PDF för utskrift att använda tillsammans med ditt barn!

Videotips


Utbildaren Malin Rapp berättar om känslomässiga krissystem och varför det är så viktigt att vi lär våra barn att prata med sig själva på ett omtänksamt sätt. 

 

Gm fb logo youtube 2

Growingminds

Growingminds samlar den senaste kunskapen, forskning och ger verktyg för att just dina barn skall bygga självkänsla, utvecklas och leva hållbart

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev får du löpande nyheter och tips på vad vi och andra gör för att hjälpa dig som förälder.