Två barfota liggande på gräset

Har ditt barn lätt för sig?

June 27, 2016
|
Growingminds

Behöver ditt barn sällan sitta med matteläxan eller traggla på glosorna? Får ditt barn ofta höra ‘Vad smart du är” eller ‘Vad snabbt du jobbar”? Faran med att berömma barn för vad de är – istället för vad de gör – är att man kan skada deras motivation. Här ger vi tips på hur vi kan lära barn att förmågor är något man kan utveckla.

Om man är smart när allt går lätt och enkelt, vad är man då när saker börjar blir svårare och kräver mer tankearbete? Barn som ständigt får höra att de är smarta eller riktiga talanger, jobbar ofta hårt på att leva upp till dessa förväntningar. I mötet med vuxenvärlden riskerar de att utveckla ett låst tankesätt. Barnen får då svårt att anstränga sig när de verkligen behöver det och tenderar att ge upp så fort de ställs inför utmaningar. Ofta har de här barnen lätt för skolan till en början, men börjar halka efter när saker blir svårare.

Så vad kan vi vuxna göra? Sättet vi berömmer våra barn på kan vara helt avgörande. Här kommer tre tips på vägen:

1. Använd växande beröm
Det är viktigt att vi uppmärksammar våra barn när de verkligen anstränger sig och hjälper dem att förstå att våra förmågor är något vi kan utveckla. När vi använder ett växande beröm och säger “Jag ser att du anstränger dig” eller “Jag ser att du verkligen försöker” hjälper vi våra barn att se vad som krävs för att bli riktigt duktig på något. Forskning visar att barn mår bra av att känna att de kan påverka sin omgivning. När vi uppmärksammar vad våra barn kan göra istället för vad de är, ger vi dem också redskap att påverka sin egen utveckling.

2. Fokusera på arbetsinsatsen
Vi vet att barn som har många goda samtal med vuxna också mår bättre på lång sikt. Att bli sedd varje dag, och att samtidigt få möjlighet att se andra skapar trygghet och gemenskap. I bilen från skolan eller runt middagsbordet kan vi checka in med varandra. Vi kan t.ex. fråga “Vad tyckte du var svårt idag?” eller “Vad har varit bäst idag?”. Genom att använda korta frågor kan alla få möjlighet att dela hur dagen har varit.

Om du var din egen personliga tränare, vad skulle du ha sagt till dig själv idag? Hade du peppat dig själv att göra så lite som möjligt för att bevisa för alla hur smart du är? Eller hade du pushat dig själv att träna målmedvetet för att utvecklas och bli ännu smartare?

3. Börja träna på att träna
Barn som tidigt får möjlighet att träna målmedvetet på något tränar också upp sin förmåga att koncentrera sig, hålla fokus och att vara uthålliga. Genom att hjälpa våra barn att “träna på att träna” ger vi dem chansen att utveckla alla de förmågor som är avgörande för att prestera på lång sikt.

Om ditt barn har lätt för sig i skolan kan det vara bra att hjälpa dem att hitta något att träna på som kräver en tydlig arbetsinsats. Fråga efter svårare matte-uppgifter eller mer komplicerade texter att översätta. Om skolan har svårt att hitta utmaningar för ditt barn, försök att hitta utmaningar utanför skolan. Börja att träna på ett instrument eller träna en idrott som kräver uthållighet och fokus.

Att tänka på

  • Hitta en aktivitet som är tillräckligt utmanande!
  • Försök att träna vid samma tidpunkt varje dag.
  • Börja smått och öka gradvis.
  • Träna utvilad och med tillräcklig energi i kroppen.
  • Beröm växande – för ansträngning och uthållighet!

Lästips

Growingminds skapar positiva förändringar på riktigt. Med videos och verktyg baserade i forskning kan vi hjälpa våra barn att bli lyckligare. Läs mer om Growingminds här!

Growingminds

Growingminds samlar den senaste kunskapen, forskning och ger verktyg för att just dina barn skall bygga självkänsla, utvecklas och leva hållbart.